Regulamin
postępowania mediacyjnego
Inne ważne dokumenty:
§1 Definicje
Posiedzenie mediacyjne to jedno spotkanie w Sesji mediacyjnej.
Regulamin to niniejsze warunki umowne, których przedmiot obejmuje zasady przeprowadzania postępowania mediacyjnego.
Sesja mediacyjna to cykl 3 Posiedzeń mediacyjnych z mediatorem i Stronami, które odbywa się na ustalonych warunkach.
Strony to osoby fizyczne, które chcą rozwiązać rozwiązać małżeństwo poprzez mediację, lub które są w mediacji.
Umowa o mediację to umowa zawierana pomiędzy mediatorem a Stronami, która ustala warunki mediacji, w tym przedmiot i czas trwania.
Usługodawca to Nowy Etap Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Wierzbięcice 9, 61-569 Poznań, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000942011, REGON: 520784341, NIP: 7831848481, z którą można skontaktować się telefonicznie pod numerem +48 730 803 005 lub elektronicznie poprzez wiadomość e-mail, na adres pomoc@nowy-etap.pl.
Wniosek o mediację to pisemne lub ustne wyrażenie woli jednej ze Stron, lub obu Stron, o przeprowadzenie mediacji we wskazanym zakresie.
Ugoda majątkowa to pisemne wyrażenie woli obu Stron co do rozporządzenia wspólnym majątkiem nabytym w trakcie trwania w związku małżeńskim.
§2 Postanowienia ogólne
- Niniejszy Regulamin określa warunki i zasady przeprowadzania postępowania mediacyjnego online lub stacjonarnie.
- W zawarciu z niniejszym Regulaminem stosuje się „Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną”, do którego dołączony jest niniejszy Regulamin.
- Postępowanie mediacyjne na warunkach określonych w Regulaminie przeprowadza się poprzez zewnętrznego mediatora, Usługodawca nie jest mediatorem.
- Regulamin udostępniony jest na stronie internetowej Usługodawcy pod adresem nowy-etap.pl lub przesyłany w wiadomości e-mail.
- Regulamin jest dostępny w dowolnym czasie oraz można go pozyskiwać, utrwalać i odtwarzać poprzez zapisanie na nośniku danych lub wydrukowanie.
- Strony postępowania mediacyjnego oraz mediator mogą ustalić dodatkowe postanowienia wobec przeprowadzanej mediacji, jednak nie mogą one stać w sprzeczności z zapisami Regulaminu i powszechnie obowiązującymi zasadami oraz przepisami prawa dotyczącymi mediacji.
§3 Zasady postępowania mediacyjnego
- Strony dobrowolnie podejmują decyzję o udziale w postępowaniu mediacyjnym lub o jego zakończeniu. Dobrowolność obejmuje również kwestię zawarcia ugody mediacyjnej i jej treści.
- Przebieg postępowania mediacyjnego ma charakter poufny. Mediator, Strony, Usługodawca oraz inne osoby biorące udział, zobowiązane są do zachowania zasady poufności mediacji.
- Strony podejmujące postępowanie mediacyjne zobowiązują się do przestrzegania ustalonych zasad, które przed pierwszym Posiedzeniem mediacyjnym zostaną przestawione przez mediatora oraz postanowień niniejszego Regulaminu.
- Strony kierując sprawę na mediację, zobowiązują się współpracować z mediatorem i działać w dobrej wierze w szczególności, co do przedkładania dokumentów, udzielania informacji, zajmowanych stanowisk oraz rozwiązań konfliktu w spornej sprawie.
- Jeżeli co najmniej jedna ze Stron postępowania mediacyjnego przejściowo nie może w nim uczestniczyć, w szczególności gdy ze względu na stan fizyczny lub psychiczny nie jest zdolna do uczestniczenia w mediacji, mediator może przerwać postępowanie mediacyjne.
- Mediacja prowadzona jest w języku polskim. Na zgodny wniosek Stron mediacja może być prowadzona w innym języku pod warunkiem pokrycia przez Strony kosztów tłumaczenia.
- Hasła oraz loginy, w przypadku mediacji online, nie mogą być udostępniane osobom nieupoważnionym.
- Strony, mediator oraz osoby biorące udział w postępowaniu mediacyjnym nie mogą w żadnym przypadku utrwalać mediacji przeprowadzanych online, w szczególności nagrywać dźwięku, ekranu, robić zdjęć lub zrzutów ekranu, ani udostępniać Posiedzeń mediacyjnych, które są przeprowadzane z wykorzystaniem technologii komunikowania się na odległość.
- Postępowanie mediacyjne nie może zostać zawieszone na dłużej niż 6 miesięcy licząc od daty spotkania wstępnego.
§4 Mediator
- Postępowanie mediacyjne jest prowadzone przez jednego mediatora.
- Usługodawca zobowiązany jest z najwyższą starannością zaproponować mediatora, który:
- jest bezstronny i niezależny w czasie trwania postępowania mediacyjnego,
- posiada wiedzę oraz wykształcenie pozwalające na przeprowadzenie postępowania mediacyjnego zgodnie z wymogami prawa, oraz powszechnie obowiązującymi zasadami,
- zobowiązany jest do zachowania tajemnicy informacji, które zdobył w trakcie postępowania mediacyjnego, również po jego zakończeniu,
- przeprowadzenia postępowania mediacyjnego zgodnie z Regulaminem oraz zasadami ustalonymi ze Stronami.
- Mediator niezwłocznie informuje Usługodawcę oraz Strony o wszystkich okolicznościach, które mogą naruszać powyższe postanowienia lub budzić wątpliwości w ich przedmiocie, w szczególności w kwestii bezstronności lub niezależności.
- Mediator nie udziela porad prawnych.
- Mediator oraz Usługodawca nie mogą być pełnomocnikami żadnej ze Stron w postępowaniu sądowym lub arbitrażowym.
- Mediator może odmówić prowadzenia postępowania mediacyjnego tylko z istotnych powodów i zobowiązany jest powiadomić o okolicznościach bez zbędnej zwłoki Usługodawcę i każdą ze Stron.
- Strony łącznie lub oddzielnie mogą wnioskować o wyłączenie mediatora, lub jego zmianę. Wniosek taki należy przesłać elektronicznie na adres: pomoc@nowy-etap.pl. Jeżeli Strony nie wybiorą innego mediatora wskazanego przez Usługodawcę, postępowanie mediacyjne zostaje zakończone.
- Zmiana mediatora jest możliwa jedynie przed odbyciem spotkania wstępnego. W przypadku podjęcia takiej decyzji po spotkaniu wstępnym prośby są rozpatrywane indywidualnie.
§5 Wniosek o mediację i wszczęcie postępowania mediacyjnego
- Postępowanie mediacyjne, mające za cel doprowadzenie do ugody mediacyjnej pomiędzy Stronami, może być wszczęte:
- bezpośrednio na zgodny Wniosek Stron lub na Wniosek jednej ze Stron, za wyraźną zgodą drugiej/ lub
- z uwagi na zaproszenie Usługodawcy.
- Bezpośredni Wniosek o wszczęcie postępowania mediacyjnego może być złożony w formie elektronicznej na adres e-mail: pomoc@nowy-etap.pl lub telefonicznie bezpośrednio do Usługodawcy.
- W przypadku zaproszenia Usługodawca informuje Stronę lub Strony o możliwości rozwiązania sprawy na drodze mediacji i przedstawia warunki postępowania mediacyjnego. Propozycja zostanie przedstawiona po zapoznaniu się ze sprawą i wstępnej analizie możliwości rozwiązania konfliktu na drodze mediacyjnej.
- Jeżeli wola podjęcia mediacji została przedstawiona tylko przez jedną Stronę, Usługodawca niezwłocznie przesyła informację drugiej Stronie i kontaktuje się w celu poinformowania o możliwości podjęcia mediacji.
§6 Postępowanie mediacyjne
- Postępowanie mediacyjne przeprowadzone jest na Sesji mediacyjnej.
- Postępowanie mediacyjne co do zasady przeprowadzane jest online.
- Mediacje online odbywają się za pomocą środków komunikowania się na odległość. Mediator sposób komunikacji ustala każdorazowo indywidualnie ze Stronami.
- Mediator w celu uzyskania zgody obu Stron na przeprowadzenie mediacji podejmuje 4 próby kontaktu z drugą Stroną. Gdy okażą się one nieskuteczne mediator kontaktuje się ze Stroną, która zamówiła Usługę i przedstawia dalsze możliwości współpracy.
- Po uzyskaniu zgody obu Stron na przeprowadzenie mediacji, mediator kontaktuje się bezpośrednio z każdą z nich, przedstawiając obowiązujące zasady postępowania mediacyjnego oraz wykazuje potrzebne dokumenty i informacje, aby je przeprowadzić.
- Mediator ustala indywidualnie, wraz ze Stronami, terminy Sesji mediacyjnych.
- Mediator w trakcie postępowania mediacyjnego może sporządzać notatki, które są na wyłączny użytek mediatora, oraz są niszczone po zakończeniu postępowania mediacyjnego.
- Przebieg Sesji mediacyjnych, jak i całego postępowania mediacyjnego, jest ustalany indywidualnie przez mediatora.
- Mediator może w trakcie postępowania mediacyjnego zwrócić się do każdej ze Stron o przedstawienie lub przygotowanie dodatkowych informacji i dokumentów. Jeżeli Strona nie wyraziła takiej woli informacje lub dokumenty nie są ujawniane drugiej Stronie.
- Sesja mediacyjna może być przeprowadzona tylko z jedną ze Stron w przypadku braku stawiennictwa drugiej, jeżeli termin Sesji mediacyjnej został przez nią potwierdzony. W takim przypadku Sesja mediacyjna jest odliczana od wyznaczonej ilości.
- Jeżeli Strony, odwołują Sesję mediacyjną w terminie poniżej jednego dnia roboczego, od wyznaczonej daty, to Usługodawca może je obciążyć wartością 300 zł brutto z uwagi na rezygnację.
- W przypadku braku stawiennictwa jednej ze Stron lub nieodwołania Sesji mediacyjnej w powyższym terminie, oraz braku woli przeprowadzenia jednostronnej mediacji przez drugą Stronę, to Usługodawca może obciążyć wartością 300 zł netto Stronę, która odpowiedzialna jest za brak możliwości przeprowadzenia umówionej Sesji mediacyjnej w terminie.
- Strony mają możliwość udziału w postępowaniu mediacyjnym wraz z pełnomocnikami. O zamiarze uczestnictwa pełnomocnika należy poinformować mediatora przez rozpoczęciem Sesji mediacyjnych.
§7 Zakończenie Postępowania mediacyjnego
- Postępowanie mediacyjne zostaje zakończone gdy:
- zostanie podpisana ugoda mediacyjna,
- Strony postanowią o nie kontynuowaniu postępowania mediacyjnego,
- mediator w formie pisemnej zawiadomi Strony, że w jego opinii mediacja nie rozstrzyga sporu, który jest jej przedmiotem,
- Strony nie wniosły wymaganych opłat w wyznaczonym terminie.
- Z przebiegu mediacji mediator sporządza podpisany przez siebie protokół, który zawiera wskazanie Stron oraz mediatora (wraz z adresami), miejsce i czas mediacji oraz wynik mediacji.
- Protokół zostaje doręczony każdej ze Stron.
- Strony mogą zawrzeć ugodę mediacyjną, która stanowi umowę pomiędzy Stronami w przedmiocie konfliktu i jego rozwiązania, która zostaje dołączona do protokołu i przekazana każdej ze Stron.
- Jeżeli Strony zawarły ugodę mediacyjną lub mediacja zostaje zakończona z innego powodu, informację o tym zamieszcza się w protokole.
- Mediator po zakończonym postępowaniu mediacyjnym zawiadamia o tym fakcie Usługodawcę.
- Usługodawca po zakończonym postępowaniu mediacyjnym, gdy zostanie zawarta ugoda mediacyjna, sporządza dla obu ze Stron projekt stosownego pisma procesowego jak np. pozew o rozwód, który musi zostać przez obie Strony zaakceptowany w ciągu 14 dni kalendarzowych od daty przesłania dokumentacji.
- Po upływie 14 dni kalendarzowych przyjmuje się, iż dokumentacja została zaakceptowana.
- W przypadku chęci naniesienia zmian o charakterze merytorycznym po upływie terminu wskazanego w pkt. 7 usługa jest dodatkowo płatna tj. 300 zł brutto.
- W przypadku zmian o charakterze formalnym przykładowo zmiana adresu- usługa nie jest dodatkowo płatna.
- Klient zobowiązuje się dostarczyć podpisana dokumentację wraz z niezbędnymi załącznikami wskazanymi w pozwie w terminie 3 miesięcy od dnia akceptacji dokumentacji.
- W przypadku braku przedłożenia dokumentów wraz z załącznikami wskazanych szerzej §7 pkt. 11 w terminie 3 miesięcy od dnia akceptacji dokumentacji rozwodowej, dokumentacja zostanie przesłana na adres Stron, co tym samym rozumie się przez zakończenie Usługi.
§8 Koszty postępowania mediacyjnego
- Kosztem postępowania mediacyjnego będącego przedmiotem usługi przeprowadzenia mediacji jest opłata całkowita, która zawiera w sobie zadatek oraz pozostałą różnicę pomiędzy opłatą całkowitą, a zadatkiem.
- Strona, która wniosła zadatek, zobowiązana jest pokryć różnicę pomiędzy całkowitą kwotą opłaty mediacyjnej a zadatkiem.
- Opłata całkowita jest uzależniona od indywidualnych kwestii i zawiłości sprawy. Dokładna jej wysokość jest zawsze wskazywana przed rozpoczęciem postępowania mediacyjnego.
- Usługodawca umożliwia rozbicie opłaty całkowitej na raty, które są ustalane indywidualnie z klientem.
- W przypadku nieopłacenia zadatku we wskazanym terminie Usługodawca może uznać, że postępowanie mediacyjne nie jest wszczynane. Jeżeli nie zostanie opłacona opłata całkowita w wyznaczonym terminie lub terminach, Usługodawca może wstrzymać postępowanie mediacyjne do czasu jej uiszczenia.
- Strony zobowiązane są pokryć dotychczasowe rzeczywiste koszty, które poniósł Usługodawca, z uwagi na przygotowywanie Sesji mediacyjnej, w przypadku zakończenia postępowania mediacyjnego przed ich rozpoczęciem z uwagi na decyzję Stron.
- Wszystkie powyższe koszty są opłacane na podstawie pro formy wystawionej przez Usługodawcę.
- Kwestia podziałów powyższych opłat, jest ustalana wewnętrznie pomiędzy Stronami, które informują o tym Usługodawcę w formie pisemnej lub elektronicznej. W przypadku braku takiej informacji pro forma oraz faktura VAT wystawiana jest na Stronę, która wniosła zadatek.
§9 Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej i obowiązuje przez czas nieoznaczony.
- Wszelkie spory wynikające z przedmiotowych Usług oraz świadczonych Usług w pierwszej kolejności będą rozstrzygane na drodze polubownej. Jeżeli strony nie dojdą do porozumienia sądem właściwym do rozstrzygnięcia jest sąd zgodny z właściwością miejscową określoną przepisami prawa.